Indkøbskurv (0)

Sundhed

Her kan du finde sundhed tips og tricks fra forskellige kilder. Vi henviser til dem fordi vi mener at de kan højne den generelle sundhed, en sag som Firmaidrætten, som helhed, arbejder for.

Når du bare ikke gider at træne.
Fra I Form

Sådan tackler du dig selv de dage, hvor du BARE ikke gider løbe.

Læs mere her:
 

10 gode råd om vægttab - fra dem der har gjort det.
Af Susanne Vigsø Grøn

Det kan være svært at tabe sig - og endnu sværere at holde et vægttab. Så hvordan gør man det?

Læs mere her:

Det sker der i kroppen, når du cykler
Af Jo Brand og Christina Bølling, Egmont, ALT / jber@tv2.dk

Cykling er skånsomt for dine led og godt for dit energiniveau. Men hvad siger dine lunger, hvis turen går gennem tæt trafik?

Læs mere her:

Træning inden julemaden fjerner mest julefedt - Af Per Munch Motionsredaktør Politiken

Fysisk aktivitet gør, at du bagefter er hurtigere til at omsætte fedt og sukker, så det kommer ud af blodbanen. Det er godt, for fedt og sukker, der ophobes i blodet, er skadeligt

Læs mere her

7 gode råd. Sådan kommer du i gang med mountainbike - Af Thomas Helsborg - www.dr.dk

At køre på mountainbike kan være en sjov motionsform, hvis man kan lide natur, fart og en mere udfordrende form for cykling end i et spinning-lokale eller på en lige landevej.

Men for nogen kan det være lidt svært at komme i gang, for hvor skal man starte og hvilket udstyr kræves?

Læs mere her:

Hold dig til rent vand - Af Alun Biggart - www.alun.dk

Cola: Hvad sker der i din krop, indenfor en time efter du har drukket en Cola?

Har du ikke lyst til at være sund og rask? At drikke en sodavand er dårligt for dit helbred på ufattelig mange måder. Her er, hvad der sker i din krop, når du overfalder den med en Cola. 

Læs mere her:

Motion først - så vægttab - (Af Dorthe Boss Kyhn - dr.dk)

Hvis man vil forebygge hjertekarsygdom er motion vigtigere end vægttab.

Overvægt vejer ifølge ny dansk forskning tungt på vægtskålen, når det drejer sig om unge kvinders helbred.
Kan kvinderne undgå forhøjet blodtryk, kolesterol og diabetes,så minimeres risikoen for hjertekarsygdom, viser den nye forskning
Hjerteforeningens ansvarlige for forebyggelse, Ida Enghave, ser de nye resultater, som ekstra god grund til at fokusere på motion frem for vægt.

Læs mere her:

Fup og fakta om alkohol (fra Iform)

Der findes mange myter om alkohol. Har du styr på hvad der er fup, og hvad der er fakta?

"Alkohol er sundt for hjertet", hører man tit – men vidste du, at det faktisk kun gælder for kvinder over 45 år og at den gavnlige effekt handler om en mængde på mellem en halv og en hel genstand om dagen? Sådan findes der masser af myter om alkohol – tjek, om du selv har styr på, hvad der er fup og hvad der er fakta.

Læs mere her: 

Motion i forurenet luft er bedre end ingen motion - Af Søren Dilling

Motion kan opveje luftforureningens skadelige bivirkninger, viser ny forskning.

Fordelene for vores helbred ved motion er større end luftforureningens negative bivirkninger, når man tager udgangspunkt i risikoen for for tidlig død.

Læs mere her: 

Sov godt - guide til god nattesøvn - Af Alun Biggart

Sov godt - så vigtigt er det at sove godt og sådan opnår du den gode søvn.

Vækkeuret ringer – god morgen, klokken er 7, og det er tid til at tage hul på en ny dag. Hvordan har du det? Vågner du om morgenen og føler dig frisk og veludhvilet, fuld af energi til at komme i gang med den dag, der venter? Eller kender dine omgivelser dig godt nok til, at de skal lade dig være i fred, indtil du har fået dig et bad og en kop kaffe?

Læs mere her:

Ti slankemyter du ikke skal tro på

Få områder er så omgærdet af myter, skrøner og ammestuesnak som slankeområdet.

Det fyger med halve og kvarte sandheder, og du kan hurtigt blive ledt på vildspor i slankejunglen. Konsekvensen er i bedste fald, at din kur ikke bliver optimal. I værste kan vildfarelsen betyde, at slankekuren udvikler sig til en rundtosset fedekur.

Læs mere her:

Denne kaffe kræver den længste løbetur

Er iskaffe, caffe latte eller cappuccino blandt dine favoritter, når du trænger til et skud koffein?

Så bør du kigge med i indslaget. I hvert fald hvis du gerne vil holde den slanke linje.

Læs mere her:

Let at friste?

Sådan får du mere selvdisciplin:

Det kan være svært at modstå dagligdagens fristelser, selvom de fleste ved, at de burde sige nej til dem. Årsagen til, at vi alligevel vælger fristelsen, er, at vi ikke kan forestille os konsekvenserne ude i fremtiden, mener forsker.

Læs mere her:

Derfor er sodavand så usundt

Vi køber sodavand som aldrig før, viser nye tal. Danskernes forbrug af sodavand er nærmest eksploderet, efter at regeringen fjernede afgiften.

I 2014 drak danskerne mindst 460 millioner liter sodavand, lidt mere hvis vi regner grænsehandel med. Det vil sige, at hver eneste dansker – uanset alder – sidste år drak i gennemsnit 101 liter sodavand. 

Læs mere her:

10 tips til at holde løbegejsten

Du har besluttet dig for at løbetræne. I starten går det fint. En uge, to uger og alt er fint.

Men efter tre uger bliver det kedeligt, ensformigt, nyhedens interesse er forduftet. Det er nu, du skal benytte dig af følgende 10 gode råd.

Læs mere her:

Spis for lidt - og bliv gammel

Hvis du virkelig vil holde din krop ung, skal du prøve at spise lidt mindre, råder en læge og forsker.

Kalorie-restriktion er en måde få et længere og sundere liv, mener den belgiske læge og forsker Kris Verburgh, der har udgivet bogen ”Timeglas-modellen – få dit biologiske ur til at tikke langsommere”

 Læs mere her:

Tæl skridt

Der er sunde vaner på højkant - og 50.000 kr.

Tæl skridt er en landsdækkende kampagne, der handler om at få mere aktivitet, socialt samvær og lidt venlig konkurrence ind i arbejdsdagen.

Læs mere her:

Mangel på motion koster flere liv end fedme

Uanset hvad du vejer, så er mangel på motion den hyppigste årsag til en for tidlig død. 

Mangel på motion er årsag til dobbelt så mange dødsfald som fedme.

Det konkluderer forskere fra University of Cambridge, efter at de har fulgt over 300.000 europæere i 12 år, skriver BBC.

Læs mere her: